mesterlære
– Kompetenceudvikling af team og træning af AL-facilitator under AL-forløb
Ønsker I systematisk og kompetent at implementere og udvikle et fagligt indsatsområde i professionelle læringsfællesskaber?
Og ønsker jeres AL-facilitator samtidig at få trænet sit AL-håndværk? Så kan et AL-forløb med Mesterlære være noget for jer!
Et mesterlærerforløb giver samtidig AL-facilitator et DOL-modul med 5 ECTS point (valgfaget Ledelse og kompetenceudvikling).
Det får I med mesterlæreforløb
Under et AL-forløb med mesterlære kommer et professionelt læringsfællesskab til at udvikle kompetencer i og af praksis, samtidig med at AL-facilitator kommer til at træne håndværk og rolle i egen organisation.
Det får AL-facilitator
Sparring og rådgivning af konsulent inden AL-samtalerne
Træning af AL-facilitering med gradvis overtagelse af faciliteringsrollen
Supervision efter hver AL-samtale
Udviklingslan for AL-arbejde
Det får læringsfællesskabet
Udvikling af praksis med udgangspunkt i relevant forundring og med synlige resultater
Transformering af viden og indsigt til kompetence og handlemuligheder
Erfaring med metode til praksisudvikling i professionelt læringsfællesskab
Synlige resultater med udviking af praksis
Tilrettelæggelse
Et AL-forløb med mesterlære er som udgangspunkt inddelt i tre dele, men kan tilpasses efter behov:
Rammesætningsmøde/formøde leder, lokal AL-facilitator og ekstern konsulent
Superviseret AL-forløb faciliteret af lokal AL-facilitator og ekstern konsulent
Undervisning m. eksaminering (5 ECTS): Vejledning, træningslab, e-læring og selvstudie
1. Formøde
Et AL-forløb med mesterlære kan starte med et formøde, hvor det handler om rammesætning af forløbet:
Fælles forståelse af AL-metoden
Formulering af strategisk intention
Datoer og tidspunkter for AL-samtalerne
Rollefordeling mellem lokal facilitator og ekstern AL-konsulent under samtalerne
Formødet ersåledes med til at kvalificere det superviserede AL-forløb.
2. Superviseret AL-forløb
Et superviseret AL-forløb består af fire AL-samtaler i et professionelt læringsfællesskab - et team eller andre grupper med fælles reference til praksis.
De fire AL-samtaler vil blive faciliteret af en af Ambios’ konsulenter med organisationens egen AL-facilitator i mesterlære.
I forløbet byttes rollerne gradvist, så den lokale AL-facilitator i stigende grad overtager ansvaret for forløbet.
Progressionen i rolleskift aftales efter individuelle ønsker og erfaring.
3. Undervisning
Et AL-forløb med mesterlære indbefatter undervsiningsaktiviteter, der afsluttes med eksamen for AL-facilitator.
Træningslabs
e-læringsaktiviteter
vejledning
Individuel kompetenceudviklingsplan
Plan til opbygning af fortsat kompetenceudvikling og implementering af strategisk intention
Hvem henvender mesterlæreforløb sig til?
AL-forløb med mesterlærer er til organisationer,
hvor man igennem kurser og oplæg har opnået ny faglig viden, men man mangler at omsætte viden til praksis
hvor man i forvejen har en lokal AL-facilitator eller anden vejleder, der mangler træning i akionslæringshåndværket
hvor man er optaget af lærende teamudvikling og i professionelle læringsfællesskaber
hvor man har en nysgerrig og eksperimenterende tilgang til læring og udvikling
Ambios – når I selv vil styre udviklingen
Ambios har gennemført over 34 hold af Aktionslæringskonsulent-uddannelsen. Vi har udviklet aktionslæringskonsulent-uddannelsen, så det er jeres organisatoriske udfordringer og dine kompetencer til at facilitere aktionslæring, der er i fokus.